Soyamælk

Soyamælk

Det er et stykke tid siden at jeg har fået lagt noget op på bloggen. Jeg kan godt mærke, at jeg har haft nogle uger, hvor jeg har været træt, men det har nok også noget at gøre med det lille væsen, der vokser inde i maven på mig. Det er altså stadig en mærkelig og fantastisk følelse. Jeg føler at overskuddet begynder at vende langsomt igen, men jeg bliver stadig mere træt end før graviditeten. Før kunne jeg sagtens stå i køkkenet en hel dag, men nu bliver det med mange pauser og dage, hvor jeg slet ikke får lavet noget. For eksempel var jeg på Møns Klint med mine forældre, og dagen efter var jeg træt – jeg fik ingenting lavet, og jeg blev bare på sofaen hele dagen. Jeg bliver bare meget mere og hurtigere udkørt. Men det synes jeg også, at der skal være plads til – det er vigtigt at give sig selv tid og ro under graviditeten, så man giver kroppen det den har brug for. Det er jo fantastisk, hvad kroppen er i stand til! Men jeg synes bare, at der er mange, der prøver at følge det samme tempo, som de havde før graviditeten. Det kan jeg i hvert fald ikke – især ikke her i 18. uge, og jeg tror, at der er mange, der skjuler eller prøver at følge den samme hverdag som før, men man skal huske på, at kroppen arbejder så hårdt både ved at pumpe mere blod rundt, give næring og prøve at vænne sig til alle de nye graviditetshormoner, der farer rundt i kroppen. Så det er okay at gå ned i tempo, og det er også sundt for at man virkelig kan mærke efter, hvad der sker i kroppen. Det er i hvert fald ikke sundt at presse sig selv for meget. 

Nu hvor trætheden er begyndt at blive bedre for mig, får jeg mere lyst til at være i køkkenet. Og så fik jeg lavet noget soyamælk, som ikke tager lang tid – det er kun forberedelsen, der tager tid. Så man kan huske at sætte den i gang dagen, før man skal bruge soyamælken. Du kan gøre det, at du laver en dobbelt portion og fryser resten, så har du altid noget parat. 

Ingredienser

  • 2 dl soyabønner (skal være sat i blød ca. 10 timer før)
  • 1 liter vand
  • Lidt salt
  • Evt honning

Vandet fra iblødsætningen skiftes. Soyabønnerne koges omkring 50 minutter, hvorefter kogevandet kasseres. Tilsæt vandet, og blend bønnerne fint.  Tilsæt herefter salt og eventuelt lidt honning, for at give soyamælken lidt mere smag.

Du kan lave en soyafløde ved at bruge halvdelen af angivne mængde vand, altså ½ liter i stedet for 1 liter. Så bliver din mælk lækker og cremet, ligesom en købt vegansk flødeerstatning. 

Nu vil jeg gå ud og lave noget morgenmad – for tiden har jeg bare hele tiden lyst til friske ting, så det er heldigvis en god craving – så masser af frugt og grøntsager! 

 

 

 



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Visit Us On FacebookVisit Us On InstagramVisit Us On Pinterest